Za i przeciw
Trasa Nowomostowa (most na wysokości ul. Waryńskiego) była przewidywana w planach ogólnych od roku 1966 aż do 1996, roku uchwalenia przez Radę Miasta Generalnych Założeń Przyszłości Torunia.
W GZPT wskazano trzy trasy mostowe: zachodnią, nowomostową i wschodnią. Po ponad dwuletnich badaniach i analizach wykonanych przez ATR Bydgoszcz, wskazano jako optymalną dla Torunia Trasę Nowomostową. To między innymi stało się powodem wydania decyzji o warunkach zabudowy (listopad 2001 - ważna do listopada 2006) z wszystkimi uzgodnieniami. Trasa Nowomostowa została również wpisana do Strategii Rozwoju Torunia w maju 2002 roku, oraz m.in. do Miejscowych Planów Zagospodarowania ul. Włocławskiej, Łódzkiej - Strzałowej.
Obecny Prezydent Torunia, dysponujący tymi dokumentami, nie podjął żadnych starań o pozyskanie środków na budowę Trasy Nowomostowej.
Prezydent Zaleski w zamian podjął próbę przerzucenia na innych odpowiedzialności za swoją nieumiejętność wykonania zdecydowanych działań. Stosowane w tym celu kłamstwa i oszczerstwa oraz wprowadzanie opinii publicznej za ich pomocą w błąd, okazały się skuteczne tylko przez 14 miesięcy.
Prawda jest tragiczna.
Dzięki Prezydentowi Zaleskiemu przez kolejne lata (ile jeszcze??) będziemy męczyć się z przeprawą po starym moście. Gdyby Prezydent Zaleski podjął kontynuację starań w sprawie nowego mostu, które w zaawansowanym stanie pozostawił poprzedni zarząd miasta, dzisiaj bylibyśmy świadkami jego budowy, a być może już wkrótce świętowalibyśmy otwarcie nowej przeprawy.
Zaniechanie prezydenta Zaleskiego powoduje minimum czteroletnie opóĄnienie budowy mostu ze wszystkimi tego konsekwencjami dla mieszkańców i turystów.
Najkrócej podsumował to zaniechanie wiceminister transportu Piotr Stomma:
"Należało składać wniosek o finansowanie budowy w programie na lata 2004 - 2006. Dokumentacja na przeprawę przez ul. Waryńskiego była prawie gotowa
i to był dobry projekt. Niewielu chętnych wystąpiło o środki i pewnie dostalibyście fundusze. Teraz sytuacja się zmieniła. Jest mało pieniędzy do podziału, wielu zainteresowanych, a wasz nowy projekt z ul. Wschodnią jest bardzo kosztowny."
Należy postawić pytania:
Co było powodem 2-letniej przerwy w działaniach w sprawie mostu w okresie 2002-2004 w okresie największej szansy dostępu do Funduszy Europejskich?
Na jakiej podstawie (opinie, konsultacje itp.) Prezydent Zaleski podjął decyzję o rozpoczęciu opracowania "Trasa Wschodnia", przy wciąż obowiązującej Strategii Rozwoju Torunia, przy braku odpowiedniej decyzji RMT?
Most na wysokości ul. Waryńskiego TRASA NOWOMOSTOWA |
Most na wysokości ul. Wschodniej TRASA WSCHODNIA |
Obciążenie nowych mostów | |
Około 26 000 pojazdów / dobę |
Około 14 000 pojazdów / dobę |
Obciążenie mostu Piłsudskiego po budowie nowego mostu | |
Około 15 000 pojazdów / dobę |
Około 27 000 pojazdów / dobę |
Koszty budowy tras do ul. Łódzkiej | |
Wg cen z 1999 ok. 450 mln. zł Długość mostu ok. 1200 m |
Wg cen 2005 ok. 680 mln. zł Długość mostu ok. 2000 m |
Koszty wykupu gruntu | |
2,4 mln. zł |
5,9 mln. zł |
Wyburzenia | |
- Nie zachodzi potrzeba wyburzenia wartościowych obiektów. - Arteria przechodzi przez nieużytki i tereny wojskowe |
Wyburza się około 45 wartościowych budynków mieszkalnych oraz zakład pracy chronionej. |
Stanowisko Towarzystwa Urbanistów Polskich | |
Pozytywne |
Negatywne |
Stanowisko Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji | |
Pozytywne |
Negatywne |
Stanowisko Rady Miasta Torunia z 2005 roku | |
Negatywne |
Pozytywne |
Dokumentacja umożliwiająca wystąpienie z wnioskami o fundusze | |
- Strategia rozwoju Torunia - maj 2002 - Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - listopad 2001 ważna do listopada 2006 - Miejscowy plan zagospodarowania ul.Włocławska - wrzesień 2003 - Miejscowy plan zagospodarowania ul.Łódzka - Strzałowa - wrzesień 2002 - Aktualne studium uwarunkowań zagospodarowania |
Brak. |
Oddziaływanie trasy na środowisko | |
- Kępa Bazarowa - Wycięcie 120 drzew w parku - Dolina Wisły |
- Ogródki działkowe - Rudak - Dolina Wisły |
Oddziaływanie na cmentarz ul. Antczaka | |
Brak Trasa do Ronda Pokoju Toruńskiego przechodzi w odległości ponad 150 m od cmentarza. |
Brak |
Dodatkowe korzyści komunikacyjne | |
- Poprzez połączenie ronda Pokoju Toruńskiego z ul. Lubicką udrożnienie trasy W-Z od granic zachodnich miasta (Polchem) do wschodnich (os. Na Skarpie) - na całej długości trasa dwujezdniowa (!!!). - Znaczne odciążenie zespołu staromiejskiego poprzez obniżenie natężenia ruchu na ul. Warszawskiej, Szumana, Wałach Gen. Sikorskiego i Bulwarze Filadelfijskim. - Możliwe zamknięcie Bulwaru Filadelfijskiego dla ruchu kołowego. |
Brak |