"Dokąd prowadzą te mosty?"

To najaktualniejsze badanie, w którym porównano dwie, już w pełni skonkretyzowane, koncepcje lokalizacji mostu. Zbieranie danych trwało półtora roku. Symulacja dotyczy roku 2030.

- Jak wiadomo, cały spór dotyczący lokalizacji mostu w Toruniu narodził się stąd, że grupa urbanistów i projektantów wystąpiła z prośbą o porównanie przygotowywanej od 1966 roku koncepcji mostu na wysokości ul. Waryńskiego z nowym pomysłem mostu na Wschodniej - przypomina inż. Andrzej Milkowski, emerytowany pracownik miejskiego i wojewódzkiego biura projektów. - Niestety, ten apel do władz Torunia pozostał bez echa. Wykonana obecnie symulacja jest pierwszym, ale bardzo ważnym, elementem takiego obiektywnego porównania. No i już widać przewagę mostu przy Waryńskiego.

Wyniki badań prowadzonych przez specjalistów z Katedry Budownictwa Drogowego Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego (dawniej ATR) w Bydgoszczy światło dzienne ujrzały w ostatnich dniach.

W tym czasie zbieraliśmy materiały do tekstu o dalszych uwarunkowaniach budowy mostu na Wschodniej i Waryńskiego. Chodziło nam o odpowiedĄ na zasadnicze pytanie - jak będzie wyglądał ruch w Toruniu, gdy most powstanie w jednym, a jak i w drugim miejscu? Mówiąc jeszcze prościej - dokąd z obu mostów dojedziemy?

W tym czasie wiele się wydarzyło - popierający lokalizację przy Waryńskiego poseł Antoni Mężydło niespodziewanie odszedł z Prawa i Sprawiedliwości, co niektórzy próbowali łączyć właśnie ze sprawą toruńskiej przeprawy przez Wisłę, a dziennikarza "Nowości" jeden z wysokich urzędników miejskich próbował namówić do wstrzymania druku obszernego materiału na tematy "mostowe". Ostatecznie tekst ten ukazuje się w magazynowym dodatku naszej gazety, a publikujemy tam również wyniki nowych badań, które bezpośrednio korespondują z tym tematem.

Pomijając na razie kwestie techniczne, ekologiczne i ekonomiczne, bo te czekają ciągle na rzeczowe, obiektywne porównanie, warto pochylić się nad sprawą bodaj najważniejszą - ile samochodów będzie korzystało z nowych mostów, jaka sytuacja panować będzie wówczas na dotychczasowym moście Piłsudskiego i jakie skutki na terenie całego miasta wywołają obie konkurencyjne przeprawy?
 

Jacek Kiełpiński, Piątek, 14 Września 2007
Artykuł opublikowany w Nowościach ( oryginalny tekst )